Nieuw(s) van Google op de Performance Summit

Google heeft een aantal kleine wijzigingen met mogelijk grote gevolgen aangekondigd voor hun online marketingtools. Zo krijgen AdWords campagnes meer tekstruimte, kun je adverteren op Google Maps en je campagnes voortaan ook specifiek afstemmen voor tabletgebruik.

Expanded Text Ads (ETA)

AdWords items krijgen in de zoekresultaten van Google meer tekstruimte; vijf extra karakters voor de titel en maar liefst 45 extra karakters voor de beschrijving. Op deze manier krijgen adverteerders meer mogelijkheden om pakkende boodschappen over te brengen via hun AdWords campagnes. Google beweert zelf dat deze kleine wijziging voor elke advertentie een stijging van 20% in de Click-Through-Rate (CTR) kan betekenen.
eta-1024x347

Update Google Display Network

De display advertenties binnen het Google netwerk krijgen een mooiere en flexibelere uitstraling, het is namelijk binnenkort mogelijk om de displayadvertenties aan te kleden met een headline, regel tekst en een afbeelding. Deze input wordt vervolgens opgemaakt in de stijl van de website waarop deze getoond wordt, en schaalt volledig responsive mee met je website. Zo hoef je straks minder na te denken over het plaatsen van advertenties binnen je pagina; ze zullen zover als mogelijk binnen je gekozen huisstijl en schermformaat aanpassen. Deze stap is ook belangrijk voor Google om hun advertentie netwerk mobile-first te maken.

gda

Het nieuwe AdWords

Het is straks niet meer verplicht om je Desktop advertenties binnen AdWords als standaard te gebruiken, je kunt de mobiele advertenties als standaard instellen en bovendien voortaan een onderscheid maken tussen smartphones en tablets met bodaanpassingen. Hiermee wordt het veel makkelijker om campagnes op verschillende soorten apparaten los van elkaar in te richten en te beoordelen op hun prestaties.
Daarnaast wordt AdWords voorzien van een nieuwe interface, die naar verwachting pas in 2017 wordt uitgerold. Hiermee zal het programma beter in lijn komen liggen naar Google’s nieuwe Material Design richtlijnen.

Adverteren op Google Maps

gmpOok niet de minste aankondiging is het kunnen adverteren op Google Maps. Het wordt mogelijk om promotieteksten te tonen en ook worden de ‘Promoted Pins’ geïntroduceerd.  Hoe deze precies gebruikt en getoond gaat worden is nog niet helemaal duidelijk, maar het is voor te stellen dat bij bijvoorbeeld een zoektocht naar een restaurant in de buurt, jouw restaurant opvallend getoond kan worden, of als suggestie op een route kan worden genoemd.

Deze aankondigingen zijn gedaan in Silicon Valley, op de Performance Summit, een jaarlijks evenement dat volledig draait om de prestaties van de online marketing tak van het bedrijf. Naast de bovengenoemde wijzigingen zijn er ook nog tal van kleine nieuwe tweaks en features aan zowel de zoekresultaten, de statistieken, de rapportages en de campagnes. Zo zie je maar dat online (marketing) nooit stil staat!

Reageren?

Wij vinden het leuk om te weten wat anderen van onze berichten vinden dus wees niet bang om te reageren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *